maandag 14 december 2009

Bijeenkomst De toekomst van de catalogus

De laatste jaren zijn er weer volop ideeen over de catalogus, veel mogelijkheden én veel concurrentie (internet).
Tijd om de balans op te maken op woensdag 9 december in de Stadsbibliotheek Haarlem.
De eerste spreker vertelt de cijfers: 61 % raadpleegt de catalogus via internet, 39 % in de bibliotheek. 57 % kijkt naar de beschikbaarheid van het materiaal!
De tweede spreker vertelt dat NBD/Biblio als "bijproduct" een centale catalogus ontwikkelt. Een niet zo'n bijzonder verhaal.
Interessant is het verhaal van Johan Stapel van de KB, kijk hier heb je duidelijk een Nationale catalogus die ook nog eens beschikbaar is voor Worldcat.


Aansluitend vertelt Bram Rietveld van de bibliotheek Haarlem over Worldcat.
De nieuwe versie van de Bicat-catalogus is volgens Herman Klaassen van ProBiblio beschikbaar, maar hier moeten de Bicatbibliotheken nog wel voor kiezen.
Anne Ruben kan alleen melden dat ProBiblio mee wil werken. Een keuze moet gemaakt worden door SOOB en ZBOB.

maandag 7 december 2009

Zoon in folder?

Zaterdag heeft Graafisch foto's gemaakt voor de nieuwe folder. Mijn zoon heeft de rol van lezende student op zich genomen.


Alvast een voorproefje, lijkt hij niet sprekend ....

donderdag 3 december 2009

Subsidieaanvraag afgewezen

Helaas kwam deze week het bericht dat de subsidieaanvraag voor "Collectie - connectie" is afgewezen. Met dit project wilden we kijken hoe we de fysieke en digitale collectie kunnen samenvoegen (door budgetverschuivingen, aangepaste inrichting). Nu maar kijken of we het toch in een aangepaste vorm kunnen laten doorgaan.

woensdag 2 december 2009

Website kritisch bekeken

Na afloop van een lezing over websites heb ik een "kritisch" spreker onze website url gegeven en gevraagd daar eens goed naar te kijken. Dat is inmiddels gebeurd:

"De eerste indruk is goed. Een heldere site met beperkt aantal kleuren en rustige witte achtergrond. Je kan snel je informatie vinden en door middel van het blog straal je ook actualiteit uit en vernieuwing. Wat mij betreft zou er wel meer aandacht op conversie van wordt lid of breng een lid aan komen. Dit is toch belangrijk. En dat dan weer doormeten via jullie dashboard.

Wellicht nog een tip" een Tagcloud toevoegen met de actuele onderwerpen waar het meest op wordt gezocht."

Graafisch en ik nemen de tips mee bij de verdere ontwikkeling van de website.

donderdag 26 november 2009

Haal meer uit je website ... vervolg

Maar even een mail naar Martin van Kranenburg gestuurd, dat mocht als ik na 3 weken nog niets gehoord had. Hopelijk reageert hij alsnog, ben reuze benieuwd wat zo'n kritische deskundige van onze website vindt.
Het valt mij trouwens op dat verder niemand haar weblog bijhoudt, toch wel jammer vind ik dat.
Gewoon melden wat je doet en wat je opvalt bv. tijdens overleg/lezingen.

dinsdag 24 november 2009

e-book - het digitale lezen

Gisteren heeft Graafisch een aantal filmpjes met e-bookreaders op onze weblog gezet. Er is de laatste tijd veel te doen rond e-reader en digitaal lezen, vooral bol.com probeert dit product nu zo vlak voor Sinterklaas en Kerst goed in de markt te zetten.
De bibliotheke WEB en WFO krijgen medio december 10 readers met op elk 10 titels.
Een kleine commissie heeft een plan gemaakt om readers en het digitaal downloaden uit te gaan testen. Het stuk komt in het eerstvolgende BT-overleg, daarna volgt meer informatie.

donderdag 12 november 2009

Haal meer uit je website

Graafisch en ik zijn naar een informatiedag in Rotterdam geweest, wel een pleu... eind reizen maar de moeite waard.
Spreker 1 Ernst-Jan Pfauth vertelde over de do's en dont's van schrijven voor het web. Iedereen is gewend aan het schrijven van persberichten maar om de tekst pakkend voor een website te maken dat is een ander verhaal: kort en krachtig met veel beeldmateriaal en een pakkende titel is de manier.

Hierna kwam nog een zeer boeiend spreker 2 Martin van Kranenburg. Hij was zeer kritisch over website en de vindbaarheid van informatie op de site. Ook het vinden via Google is nog ver te zoeken. We zijn zo brutaal geweest om hem in de pauze ons kaartje te geven en hebben gevraagd of hij eens kritisch naar onze site wil kijken. Binnen 3 weken krijgen we bericht.

Spreker 3 Erwin Blom vertelde over sociale netwerken maar had zich duidelijk niet goed voorbereid. Het ging eigenlijk voor een groot gedeelte over hoe goed hij zijn boek had gepromoot via Hyves en Twitter. We konden er niet zoveel mee. Na afloop nog wel even een frisje met hem gedronken, hij bleek een gitarist ... dus uiteindelijk toch nog een leuk gesprek.