Vanochtend samen met "Graafisch" gekeken naar alle reacties en hoe nu verder. Binnenkort komt er een mail naar jullie toe met daarin de eerst aanzet voor een vervolg op 23 Dingen.
Ik heb besloten om dit weblog toch af en toe te blijven vullen, dus graag jullie reactie als jullie dat fijn vinden.
woensdag 24 juni 2009
maandag 15 juni 2009
Laatste berichtje?
Ik begin het nu al te missen: het schrijven op het blog. Lezen wat iedereen doet, het samen aan de 23Dingen bezig zijn, wie iets wel en wie iets niet zo "bie" vindt. Ik ben reuze benieuwd wat er morgen gebeurt.
Ik heb net nog even alle weblogs bekeken, de meesten hebben de eindstreep gehaald.
Nu nog even twitter en hyves bekijken, deze worden toch het meeste bezocht.
Oh en bibliotheek 2.0! Hier heb ik nu geschreven dat ik me met E-book ga bezig houden. Er staat een uitgebreide reactie met daarbinnen weer diverse andere reacties. Dat is flink wat informatie.
Ik heb net nog even alle weblogs bekeken, de meesten hebben de eindstreep gehaald.
Nu nog even twitter en hyves bekijken, deze worden toch het meeste bezocht.
Oh en bibliotheek 2.0! Hier heb ik nu geschreven dat ik me met E-book ga bezig houden. Er staat een uitgebreide reactie met daarbinnen weer diverse andere reacties. Dat is flink wat informatie.
woensdag 3 juni 2009
# Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd
Ik heb alle 23 Dingen van de cursus nagelezen, hier een overzicht van mijn favoriete dingen:
Een weblog biedt veel mogelijkheden voor invulling, er is ruimte op de website om hiernaar toe te linken. Het beheer kan door de bibliotheek, maar ook door een groep of een klant. Meer 2.0 is een wiki, deze past hier ook goed, veel inbreng van diverse klanten, het beheer is dan meer op de achtergrond.
RSS feed moet nog worden toegevoegd op onze website, deze komt dus beslist op het lijstje.
Flickr en You Tube helemaal geweldig om al die mooie bibliotheken en activiteiten te laten zien.
Hoe 2.0 kan de bibliotheek worden op Hyves, Twitter, My Space ... dit lijkt mij een geweldige uitdaging. Er blijken veel meer mensen gebruik te maken van de sociale netwerken dan ik heb gedacht.
Een chatfuncie op de website, er moet toch een rooster te maken zijn. In ieder geval online op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.
De AquaBrowser is geweldig, ook al ben ik geen fan van de woordenwolk. In het najaar kijken of we deze willen en kunnen inzetten als eerste catalogus.
Bibliotheek 2.0.ning heb ik weer nieuw leven ingeblazen, dit moet ik nog verder gaan onderzoeken of dit voor mij iets toevoegt.
Dit leerprogramma heeft mij er toe aangezet om mij daadwerkelijk in 2.0 te gaan verdiepen. Er zijn veel meer toepassingen die gebruikt kunnen worden dan alleen maar weblogs aan de website koppelen. We kunnen in ieder geval voorlopig vooruit met deze cursus.
Ik vind ook dat iedereen veel inzet en enthousiasme heeft laten zien en ben benieuwd wat er allemaal aan resultaten uit gaat rollen.
Het is voor ons allemaal nu belangrijke materie geworden: iedereen heeft binnen zijn specialisatie met 2.0 te maken.
Het verraste mij dat ik zolang toch wel tradioneel bleef denken: teveel vanuit de bibliotheek naar de klanten toe, te weinig écht 2.0 dus. Dit was te zien aan de reacties van Edo, gelukkig, hij houdt mij scherp.
Het resultaat is nu wel dat het kwartje (dat is wel erg ouderwets) nu zo langzamerhand begint te vallen.
Dit is nu een lang stuk tekst, maar de opdrachten waren vaak ook veel leeswerk. Dat vind ik jammer. Verder kunnen, wat mij betreft, Delicious en Kantoortoepassingen er wel uit.
Voor mij was 23 Dingen een cursus waarvan ik héél veel heb geleerd. In een paar maanden tijd behoorlijk bijgespijkerd in een flink aantal nieuwe toepassingen.
Er past toch nog aardig wat in mijn koppie!
Een weblog biedt veel mogelijkheden voor invulling, er is ruimte op de website om hiernaar toe te linken. Het beheer kan door de bibliotheek, maar ook door een groep of een klant. Meer 2.0 is een wiki, deze past hier ook goed, veel inbreng van diverse klanten, het beheer is dan meer op de achtergrond.
RSS feed moet nog worden toegevoegd op onze website, deze komt dus beslist op het lijstje.
Flickr en You Tube helemaal geweldig om al die mooie bibliotheken en activiteiten te laten zien.
Hoe 2.0 kan de bibliotheek worden op Hyves, Twitter, My Space ... dit lijkt mij een geweldige uitdaging. Er blijken veel meer mensen gebruik te maken van de sociale netwerken dan ik heb gedacht.
Een chatfuncie op de website, er moet toch een rooster te maken zijn. In ieder geval online op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.
De AquaBrowser is geweldig, ook al ben ik geen fan van de woordenwolk. In het najaar kijken of we deze willen en kunnen inzetten als eerste catalogus.
Bibliotheek 2.0.ning heb ik weer nieuw leven ingeblazen, dit moet ik nog verder gaan onderzoeken of dit voor mij iets toevoegt.
Dit leerprogramma heeft mij er toe aangezet om mij daadwerkelijk in 2.0 te gaan verdiepen. Er zijn veel meer toepassingen die gebruikt kunnen worden dan alleen maar weblogs aan de website koppelen. We kunnen in ieder geval voorlopig vooruit met deze cursus.
Ik vind ook dat iedereen veel inzet en enthousiasme heeft laten zien en ben benieuwd wat er allemaal aan resultaten uit gaat rollen.
Het is voor ons allemaal nu belangrijke materie geworden: iedereen heeft binnen zijn specialisatie met 2.0 te maken.
Het verraste mij dat ik zolang toch wel tradioneel bleef denken: teveel vanuit de bibliotheek naar de klanten toe, te weinig écht 2.0 dus. Dit was te zien aan de reacties van Edo, gelukkig, hij houdt mij scherp.
Het resultaat is nu wel dat het kwartje (dat is wel erg ouderwets) nu zo langzamerhand begint te vallen.
Dit is nu een lang stuk tekst, maar de opdrachten waren vaak ook veel leeswerk. Dat vind ik jammer. Verder kunnen, wat mij betreft, Delicious en Kantoortoepassingen er wel uit.
Voor mij was 23 Dingen een cursus waarvan ik héél veel heb geleerd. In een paar maanden tijd behoorlijk bijgespijkerd in een flink aantal nieuwe toepassingen.
Er past toch nog aardig wat in mijn koppie!
woensdag 27 mei 2009
#22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken
Dit is ook allemaal redelijk bekend, ik ben al een paar jaar ingeschreven bij bibliotheek20.ning.com en heb daar gelijk in het begin wel in geschreven. Er kwam alleen weinig antwoord. Nu heb ik het net weer nieuw leven ingeblazen door weer te gaan schrijven. Ik begrijp dat je, wil het succes hebben, eerst achter 'vrienden' aan moet gaan die je weer verder kunnen helpen.
Dat heb ik in ieder geval geleerd van social networking: vrienden hebben vrienden hebben vrienden hebben vrienden. Zo heb je voor je het weet wel heel veel vrienden ...

Dit lijkt me een mooie manier om met vakgenoten in verbinding te staan, mijn positie is toch een beetje een eenmanspost.
Nu na al deze ontdekkingen snak ik wel naar het einde van de cursus, eerst goed inventariseren wat er allemaal is en dan ermee van start gaan.
bibliotheek20.ning.com is dan een goed kanaal voor de nodige feedback van anderen.
Dat heb ik in ieder geval geleerd van social networking: vrienden hebben vrienden hebben vrienden hebben vrienden. Zo heb je voor je het weet wel heel veel vrienden ...

Dit lijkt me een mooie manier om met vakgenoten in verbinding te staan, mijn positie is toch een beetje een eenmanspost.
Nu na al deze ontdekkingen snak ik wel naar het einde van de cursus, eerst goed inventariseren wat er allemaal is en dan ermee van start gaan.
bibliotheek20.ning.com is dan een goed kanaal voor de nodige feedback van anderen.
#21 Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi
Met de AquaBrowser ben ik dus al wel goed bekend, we hebben hem nog niet als eerste catalogus omdat de beschikbaarheid van titels in de verschillende vestigingen niet onder elkaar komt en dat willen we wel. Daar ga ik later in het jaar nog eens goed met "Wester" over praten.
Er kan een eigen schil worden gemaakt etc. maar daar zit weer een flink kostenplaatje aan ....
Ik vind het prima dat je minder stappen maakt voor je bij de resultaten komt, wel lijkt mij de prominente plaats van de woordenwolk niet nodig, er staat al zoveel informatie op de site: van mij mag hij weg.
WorldCat spreek mij meer aan, hier geen woordenwolk, maar ja dat is natuurlijk wel de mening van iemand die in de bibliotheek werkt. Belangrijk is natuurlijk wat de klant ervan vindt.
Er kan een eigen schil worden gemaakt etc. maar daar zit weer een flink kostenplaatje aan ....
Ik vind het prima dat je minder stappen maakt voor je bij de resultaten komt, wel lijkt mij de prominente plaats van de woordenwolk niet nodig, er staat al zoveel informatie op de site: van mij mag hij weg.
WorldCat spreek mij meer aan, hier geen woordenwolk, maar ja dat is natuurlijk wel de mening van iemand die in de bibliotheek werkt. Belangrijk is natuurlijk wat de klant ervan vindt.
dinsdag 26 mei 2009
Vrienden aantrekken op je sociale netwerk
Het duurde even maar nu komen er ook vrienden van buitenaf binnen. Nog niet veel, maar vier is toch een begin. Twee via Hyves en twee via Last.fm, dit zijn uiteraard muziekvrienden. O ja, één van deze vier heeft ook mijn weblog van The Clue bezocht, hij kon alleen geen reactie geven, dit heb ik nu bij de instellingen veranderd.
En wie denkt dat dit alleen voor jonkies is: alle vier zijn ze 40+.
En wie denkt dat dit alleen voor jonkies is: alle vier zijn ze 40+.
woensdag 20 mei 2009
#20 Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk
Dit is natuurlijk helemaal te gek voor een muzikant, ik ben nu bezig met duetten en zoek dus mooie samenzang. Hier kom je op ideeen, je kijkt bij een artiest en wordt getipt naar anderen te kijken. Dit is verslavend!
Ik heb me aangemeld op Last.fm en alvast iets van the Beautiful South beluisterd. Je mag tot 30 nummers beluisteren las ik in het artikel in de NRC.
De widget is inmiddels toegevoegd in mijn sidebar. Ga zo nog even goed kijken naar diverse artiesten, hopelijk lukt dat nog een beetje in werktijd want vanwege de kermis hier in Hoogkarspel kom ik er privé niet meer aan toe.
Muziek tijdens het werk heb ik eigenlijk nooit op, dat mag officieel ook niet in de kantoren. Ik mis het niet, ben meer een type van rustig werken.
Morgen een uitgebreide kermisborrel met 4 - 5 bandjes bij vrienden in de tuin, dat is dus zo'n kermisborrel waar ca. 200 mensen komen.
Vrijdag zelf optreden hier op de kermis dat is ook een kermisborrel waar ca. 200 mensen worden verwacht, zaterdag een feest en zondag maar zelf te kermis zoals ze dat hier zeggen.
Ik heb me aangemeld op Last.fm en alvast iets van the Beautiful South beluisterd. Je mag tot 30 nummers beluisteren las ik in het artikel in de NRC.
De widget is inmiddels toegevoegd in mijn sidebar. Ga zo nog even goed kijken naar diverse artiesten, hopelijk lukt dat nog een beetje in werktijd want vanwege de kermis hier in Hoogkarspel kom ik er privé niet meer aan toe.
Muziek tijdens het werk heb ik eigenlijk nooit op, dat mag officieel ook niet in de kantoren. Ik mis het niet, ben meer een type van rustig werken.
Morgen een uitgebreide kermisborrel met 4 - 5 bandjes bij vrienden in de tuin, dat is dus zo'n kermisborrel waar ca. 200 mensen komen.
Vrijdag zelf optreden hier op de kermis dat is ook een kermisborrel waar ca. 200 mensen worden verwacht, zaterdag een feest en zondag maar zelf te kermis zoals ze dat hier zeggen.
Abonneren op:
Posts (Atom)