Bibliotheken willen graag samen mét aanbieders en afnemers onderzoeken hoe eBooks het beste kunnen worden aangeboden door bibliotheken. Bibliotheken zijn bereid een redelijke vergoeding te betalen voor het gebruik van eBooks. Tevens zijn bibliotheken bereid om beperkingen aan te brengen op hun aanbod, zodat dit zich duidelijk onderscheidt van het commerciële aanbod van de uitgevers en boekhandel. Op die manier stimuleren we samen een gezonde legale markt voor eBooks.
Deze week zouden de stuurgroep eBooks met een delegatie van de Groep Algemene Uitgevers (GAU) bespreken hoe een gezamenlijk gedragen pilot zou kunnen worden ontwikkeld die na de zomer 2011 kan worden gelanceerd. Deze afspraak is door de GAU afgezegd. Dat is een grote teleurstelling voor de stuurgroep. Na een jaar praten werd gehoopt bij deze bespreking tot concrete afspraken te kunnen komen. Als reden voor het afzeggen wordt gezegd dat prioriteit wordt gegeven aan het realiseren van het eBook-platform. De stuurgroep ziet niet goed waarom voorafgaand aan de realisering daarvan niet al zou kunnen worden gesproken over de voorwaarden waaronder bibliotheken eBooks kunnen aanbieden. Dat is juist van belang, omdat met deze voorwaarden rekening zal moeten worden gehouden bij de realisering van het platform van de uitgevers.
De stuurgroep gaat nu over op een alternatief plan om aan de toenemende vraag van onze bibliotheekleden tegemoet te komen. Ze denkt hier op korte termijn invulling aan te kunnen geven, wordt vervolgd.
donderdag 21 juli 2011
woensdag 20 juli 2011
Amazon gaat studieboeken gaat uitlenen
Het gaat om een fors pakket dat geschikt is voor de Kindle. Scholieren (en scholen) kunnen hiermee veel geld besparen.
Een gat in de markt!
Een gat in de markt!
Uitgeverij Borders in de VS failliet
Borders was - na Barnes & Noble - de grootste boekhandelsketen in de Verenigde Staten. Borders stond vooor de betere boekwinkel met een ruim assortiment. 400 winkels sluiten binnenkort de deuren. Het faillissement komt niet onverwacht. In februari werd dit al op diverse plaatsen aangekondigd. Toen werden al bijna 200 vestigingen gesloten. Nu gaan dus ook de overige 400 vestigingen dicht: 17.000 mensen baan kwijt
Dat is meer dan er in zijn totaliteit in het Nederlandse bibliotheekwerk werken. In een artikel in de Independent wordt de neergang geweten aan het niet goed inspelen op de ontwikkeling van het eBook.
En wij in Nederland?
In Nederland kondigde eerder dit jaar Selexyz al aan dat ze in slecht weer zaten. Het Centraal Boekhuis heeft Selexyz zelfs korte tijd niet geleverd omdat de betaling niet gegarandeerd was.
Dat is meer dan er in zijn totaliteit in het Nederlandse bibliotheekwerk werken. In een artikel in de Independent wordt de neergang geweten aan het niet goed inspelen op de ontwikkeling van het eBook.
En wij in Nederland?
In Nederland kondigde eerder dit jaar Selexyz al aan dat ze in slecht weer zaten. Het Centraal Boekhuis heeft Selexyz zelfs korte tijd niet geleverd omdat de betaling niet gegarandeerd was.
woensdag 25 mei 2011
Verwerven eBooktitels verloopt goed
In het afgelopen jaar verliep de verwerving van nieuwe eBooktitels minder vlot dan in eerste instantie gehoopt. Inmiddels zijn de vooruitzichten beter want er zijn in de afgelopen maanden contracten afgesloten met verschillende uitgeverijen.
Een andere ontwikkeling is dat het platform van NetLibrary vervangen zal worden door het Ebscohost platform.
Wat dit voor de bibliotheken en voor de eindgebruiker betekent wordt 9 juni op de klantendag van de NBD uitgelegd.
Na die datum meer info.
Een andere ontwikkeling is dat het platform van NetLibrary vervangen zal worden door het Ebscohost platform.
Wat dit voor de bibliotheken en voor de eindgebruiker betekent wordt 9 juni op de klantendag van de NBD uitgelegd.
Na die datum meer info.
dinsdag 10 mei 2011
Steeds meer kinderen op sociale netwerksites
Steeds meer jonge kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar hebben een account op sociale netwerksites als Facebook en MySpace. Het aantal Amerikaanse ouders dat het toestaat dat hun kind actief is op een sociale netwerksite, is in een jaar tijd verdubbeld.
Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder 1.000 volwassenen. Zeventien procent van deze groep liet weten geen problemen te hebben als hun kind een account heeft op Facebook of MySpace, tegenover acht procent een jaar geleden
Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder 1.000 volwassenen. Zeventien procent van deze groep liet weten geen problemen te hebben als hun kind een account heeft op Facebook of MySpace, tegenover acht procent een jaar geleden
donderdag 28 april 2011
Steeds meer 70-plussers op sociale media
Steeds meer senioren zijn actief op sociale media. Van alle 70-plussers die op internet zitten, maakt 20 procent gebruik van Hyves en bijna 15 procent van Facebook.
Dat blijkt uit een onderzoek van Microsoft en SeniorWeb onder 1700 senioren.
E-mail blijft het populairste communicatiemiddel onder senioren. Bijna 98 procent van de 70-plussers op internet maakt gebruik van e-mail. 19,5 procent gebruikt overigens chatfuncties zoals Windows Live Messenger.
Dat blijkt uit een onderzoek van Microsoft en SeniorWeb onder 1700 senioren.
E-mail blijft het populairste communicatiemiddel onder senioren. Bijna 98 procent van de 70-plussers op internet maakt gebruik van e-mail. 19,5 procent gebruikt overigens chatfuncties zoals Windows Live Messenger.
woensdag 27 april 2011
Bijblijven
Bezuinigingen, vernieuwingen en verschuivingen: de bibliotheekwereld is in beroering. Via het 'real-time' nieuws op het web blijven we op hoogte, maar gelukkig is er ook nog verdieping. Uiteraard in de vakbladen en op de websites van diezelfde bladen, maar ook op Bibliotheek 2.0. Deze keer speciale aandacht voor Jan Klerk, die namens stichting Bibliotheek.nl is begonnen aan een reeks blogposts over de onderwerpen die spelen binnen het traject Bibliotheekinnovatie. Hij schreef daar op zijn eigen blog het volgende over:
De komende tijd ben ik een aantal uren in de week actief als 'Blogger in Residence' bij Stichting Bibliotheek.nl. Ik ga proberen om de complexe verhalen rond de digitale infrastructuur en de aansluiting daarbij van de openbare bibliotheken in Nederland op een begrijpelijke manier te vertellen in blogvorm. De eerste vijf bijdragen zijn te vinden op zijn weblog. Jan behandelt onder meer de White Label Website Infrastructuur, de Nationale Bibliotheekcatalogus en het Datawarehouse.

Verder veel mooie blogs, video's en forumdiscussies op Bibliotheek 2.0.
Laat je informeren, reageer en doe mee.
De komende tijd ben ik een aantal uren in de week actief als 'Blogger in Residence' bij Stichting Bibliotheek.nl. Ik ga proberen om de complexe verhalen rond de digitale infrastructuur en de aansluiting daarbij van de openbare bibliotheken in Nederland op een begrijpelijke manier te vertellen in blogvorm. De eerste vijf bijdragen zijn te vinden op zijn weblog. Jan behandelt onder meer de White Label Website Infrastructuur, de Nationale Bibliotheekcatalogus en het Datawarehouse.
Verder veel mooie blogs, video's en forumdiscussies op Bibliotheek 2.0.
Laat je informeren, reageer en doe mee.
Abonneren op:
Posts (Atom)