woensdag 27 mei 2009

#22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Dit is ook allemaal redelijk bekend, ik ben al een paar jaar ingeschreven bij bibliotheek20.ning.com en heb daar gelijk in het begin wel in geschreven. Er kwam alleen weinig antwoord. Nu heb ik het net weer nieuw leven ingeblazen door weer te gaan schrijven. Ik begrijp dat je, wil het succes hebben, eerst achter 'vrienden' aan moet gaan die je weer verder kunnen helpen.
Dat heb ik in ieder geval geleerd van social networking: vrienden hebben vrienden hebben vrienden hebben vrienden. Zo heb je voor je het weet wel heel veel vrienden ...


Dit lijkt me een mooie manier om met vakgenoten in verbinding te staan, mijn positie is toch een beetje een eenmanspost.
Nu na al deze ontdekkingen snak ik wel naar het einde van de cursus, eerst goed inventariseren wat er allemaal is en dan ermee van start gaan.
bibliotheek20.ning.com is dan een goed kanaal voor de nodige feedback van anderen.

6 opmerkingen:

  1. "Wil je mijn vriend zijn?" ben het met je eens dat het prettig is dat we bijna klaar zijn met 23dingen ontdekken, straks mogen we écht aan de slag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ikzal ook blij zijn als het verplichtende karakter van de cursus voorbij is, mkaar ikhoop dat we een afsluitende bijeenkomst hebben en dat er een verschillende "dinge"b"door de verschillende disiplines op poten worden gezet
    en bijgehouden.Het zou onze website ten goede komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar het gaat hier net zo zeer om de Ning-community. Dat is een leuke hangplek voor bibliothecarissen, al dan niet actief. Waar het om gaat is hoe je de principes achter web 2.0 toe kunt passen op de alledaagse bibliotheekpraktijk. Je weet wel, open, sociaal en de gebruiker centraal. Is dat voor jou "The way of the future" of de "ver van mijn bed show"?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelezen in Bibliotheekblad bij Jan Klerk: de 1% wet op sociale netwerken, dwz dat 1% actief content toevoegt, 9% actief reageert en rest volgt passief. Dus als er niet wordt gereageerd, betekent dat niet dat je niet wordt gelezen (daar zijn dan weer statistieken voor maar misschien niet bij individuele berichten op Bibliotheek2.0).
    Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tja dat kan dan zo zijn, maar toch stimuleert dat dan niet echt om door te blijven gaan... En dat inspireert ook niet, en voegt dus dan ook weinig toe, toch? ook ik heb dat gevoel bij die nings, ze zijn er maar wat gebeurt er werkelijk. De enige echte actieve web 2.0 er waar je echt niet omheen kunt en die overla en altijd is en reageert is volgens mij edwin van zbdigitaal. En hij is mijn 'vriend'!!! Ha, dat is toch maar vast een begin. To be continued...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb bij het beging aangegeven da we een onnatuurlijke situatie gaan creëren, want we reageren op elke blogartikel. In de "grote mensenwereld" is dat een uitzondering. Zie de cijfers van Caroline. Ook in de Ning zijn er actieve mensen en lezers. Dat is gelijk een aandachtspunt. Je moet altijd nadenken over waarom mensen hun kostbare tijd in jouw project willen steken. Wat is de meerwaarde van jouw project.

    BeantwoordenVerwijderen